Dag 8 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Israelreis 2011 - WaarBenJij.nu Dag 8 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Israelreis 2011 - WaarBenJij.nu

Dag 8

Door: israelreis2011

Blijf op de hoogte en volg Israelreis

24 Mei 2011 | Israel, Jeruzalem

Dinsdag 24 mei
Na voor de meesten een te korte nacht gingen we om 8.00 uur in de bus. Als eerste reden we naar de graftuin, waar het nog heel rustig was. We begonnen met onze dagopening en als laatste zongen we staande "Geloofd zij God met diepst ontzag" Ook al is het niet zeker dat precies op deze plaats het graf was is het hier dichtbij geweest. Daarna reden we naar de Olijfberg, waar we een prachtig gezicht hadden over de stad Jeruzalem. Er is hier zoveel gebeurd voorafgaande aan de kruisiging van de Heere Jezus dat het bijzonder was hier te mogen zijn. Dat laat zich niet weergeven in een verslag of vastleggen op foto's. We daalden van de Olijfberg naar beneden, waar we diverse belangrijke plaatsen uit de Bijbel bezochten, zoals o.a. Bethesda en de hof van Getsemane waarna we naar de oude stad afdaalden. In de oude stad hadden we de lunch bij een prima shoarma/falaffel tent. Daarna hadden we het geluk om doorgelaten te worden door de strenge Palestijnse controle bij het Tempelplein rond de Omar en de El-Aksa moskee. Een aantal deelnemers die zich zeer degelijk gekleed hadden moesten alsnog een sjaal voor 10 euro kopen. Pure commercie dus. We hebben wel gelachten om de wonderlijk uitgedoste reisgenoten. Het was een kleine overstap naar het plein bij de klaagmuur, waar meer toeristen liepen dan ' bidders' Toch is het indrukwekkend om te zien als mensen huilend en biddend voor de muur staan. Via de Via Dolorosa liepen we naar de grafkerk, met de geweldige overdaad aan 'historische' plaatsen, zoals het graf van de Heere Jezus, de tuin van Jozef van Arimatea de steen waar het lichaam van de Heere Jezus op werd gelegd na de afname van het kruis en zelfs de rots met nog het gat erin waar het kruis gestaan zou hebben. Het krioelde hier met mensen uit de Grieks orthodoxe kerk. Wij waren minder onder de indruk. Via de Arabische shouk liepen we naar de bus. Wij werden bij onze gids Chaim en zijn vrouw Marjan aller hartelijkst ontvangen in de tuin van hun woning voor een uitgebreide thee. Hierna zijn we afgezet bij het hotel.

• 24 Mei 2011 - 19:38

Corien:

Hoi Yt en Geert,

Indrukwekkend, wat veel en een bijzondere reiservaringen! We zijn benieuwd naar jullie foto's en bevindingen en vooral naar de kinderen; hoe maken ze het? Goede dagen en een behouden thuiskomst toegewenst!

Groetjes, Corien.

• 24 Mei 2011 - 19:49

Arie Van Der Zwan:

Hi Broer Jos, nicht Lianne en collega Brenda,

Heel erg mooi, die reis-ervaringen.
    Jammer dat er nog niet veel foto's te zien zijn.
    Ik ben al reuze jaloers als ik al dat moois zie.
    Nog goede dagen toegewenst en een behouden vaart.

groeten,
    Arie

• 24 Mei 2011 - 20:59

Riet Grabijn:

HJallo Esther en Jan Nathan!
    Wat een geweldige ervaring hè, om op zoveel historische plaatsen te zijn. Als ik dit lees ben ik zelf weer terug in Israël. De diepste indruk heeft op mij toen het bezoek aan Gethsemané gemaakt. Ook zeker de Graftuin, maar helemaal niet de Grafkerk. Al die herrie daar, vreselijk. De Klaagmuur (onze gids had het altijd over de 'klagemuur') vond ik ook wel indrukwekkend. Mochten jullie niet naar de Omar en de El-Aksa moskee? Ik kan me voorstellen dat jullie heerlijk geluncht hebben! Ook daar heb ik heerlijke herinneringen aan. Overigens ook aan 'Jeruzalem bij nacht'. Geweldig, die sfeer!
    Geniet er nog maar van, want het schiet alweer aardig op voor jullie!
    Veel groeten!

• 24 Mei 2011 - 21:19

Wout & Sandra:

Zo, we zijn weer bijgelezen. Fijn om dat te kunnen doen op deze manier.
    We wensen jullie nog heel fijne dagen! En we hopen dat jullie geen problemen zullen krijgen met de aswolk uit IJsland :-)

Hartelijke groet voor Esther & Jan Nathan, Leonie & Martijn, Ytje & Geert